När det återigen gäller artikeln om "Israeliska fångar plundras på organ?"

Så anser jag som privatperson att det är vikitigt att reagera när människor med klara påstående skriver att det är fakta, men som huvudsakligen utgår från myt/skvaller. Således är det viktigt att vara källkritisk och därmed granska artiklar och annan information noga.

Som när det gäller Donald Boströms artikel är det viktigt, att precis som i allt annat vara källkritisk. Men tyvärr kan inte  alla människor vara källkritsiska. Om vi till exempel hade en artikel där det står "Flygande kossor attackerar Frankrike" hade många trott på det, kanske låter konstigt men så är det ju, likadant med det flygande pastamonstret. För alla vet ju att de svenska dagstidningarna har alltid rätt ;)

Nä nu skall jag vara allvarlig, när det gäller artikeln som publicerades av Donald Böström, så är det faktiskt viktigt att vara källkristisk. En av hans kommentarer över vart han fått sin fakta ifrån, regerade jag starkt över:

"Jag har intervjuat palestinska föräldrar som säger sig vara säkra på att deras döda söner har tömts på organ efter att de förts bort av Israeliska styrkor".(Expressen, 23 augusti 2009)

För mig är detta citat som Donald Boström gjort ett problem. För det första handlar detta om en långvarig konflikt mellan Israel och Palestinier och således när Boström frågar om vad som hänt denna pojke, så blir det sannorlik en beskyllnig på deras fiende, Israel.

Nu menar jag inte alla alla palestinier eller israeler inte gillar varandra, det finns många bra kontakter också mellan dem. Men när människor är ingrotade att avsky en annan så blir det lätt att de ser dem som allt svart. Således var Israel en lätt måltavla att använda sig av i detta fall. Tyvärr, något som inte är ovanligt. Det andra problemet är att citatet inte låter fullkomligt säkert, vem säger att denna familj minns efter så många år, eller säger det journalisten vill höra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0