Funderar på att lägga upp min rapport om Israel-Palestina konflikten!!

Men vet inte om det är en god ide? Kanske, eftersom man märker efter att lästa ganska många bloggar, samt inlägg angående denna diskusion om israel-pallestina konflikten att människor som är emot Israel faktiskt inte har någon fakta mässig bakgrund till vad de säger. Nu låter jag kritisk jag vet, men tyvärr så ligger det en stor okunskap i detta. Eftersom många "inte alla" bl.a tror att Israel kom, slog sig ner och tog marken från Palestinerna. Alltså att de skövlade och tog marken bara så där. Något som faktiskt är faktamässigt fel!

I min rapport står det följande:

"När de judiska invandrarna kom till Palestina, bodde det främst araber där. Det fanns likaså ingen politisk enhet eller fasta gränser i området. Genom den judiska nationalfronten kunde judiska emigranter köpa jord av de arabiska godsägarna och de kunde därmed upprätta de första bosättningarna ”kibbutzer” på det palestinska området. Under denna tid låg 2 % av den palestinska jorden i judisk ägo.[11]Markköpet medförde i sin tur, att det uppstod en oenighet mellan palestinier och judar om i vilken utsträckning som de sålda markerna till judarna var obebodda samt ofruktbara eller inte. .... men detta medförde även en stor ekonomisk fördel för många araber." (Vt2009)

I min rapport har jag bland annat tagit upp vad som händer under 1920-talet och innan 1948. Jag har även gett en kort introduktion om hur det var under början av 1800-talet, då de första judiska invandrarna kom.

Tyvärr var detta en kort rapport i Mellanösternkunskap, så det ger en ganska kortfaktad men tydlig bild över hur det såg ut. Jag tänkte ta och sända min rapport till min förening som jag är med i "Samfundet Sverige-Israel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0